Profielen, Computerles,Kleine zeemeermin - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu Profielen, Computerles,Kleine zeemeermin - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu

Profielen, Computerles,Kleine zeemeermin

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

05 Maart 2012 | Kenia, Malindi

Jambo!

Woen(29feb):
Vandaag is de laatste dag van de maand Februari. Het was ook de laatste dag dat ik rustig aandeed van het ziek zijn. De allergische reactie neemt gelukkig af en ik ben minder een paddenstoel. In de nacht slaap ik nog niet heel lang, omdat op mijn benen nog plekjes zitten die heel erg jeuken.

NIEUWE MAAND, NIEUWE KANSEN, GEEN ZIEKENHUIZEN MEER!!!!

Donderdag(1mrt):
Vandaag hadden we een overleg met Mama Lucy en Kenneth. Elke week hebben wij een overleg met hen om te overleggen wat wij die week gaan doen, hoe het met ons gaat en of wij nog iets willen vertellen.
In deze meeting kregen we te horen dat de profielen van de kinderen bijgewerkt moesten worden. Er ontbraken onderdelen in de profielen en Kenneth had een compleet document nodig om aan iemand te geven.
Ook hadden wij het over de computerlessen. Kenneth heeft aan mij gevraagd of ik de komende 8 weken dat ik hier nog ben de grote kinderen computerles wil gaan geven.
Ik begin morgen met de eerste! Ben heel benieuwd hoe snel zij het oppikken.

Leakna en ik gingen gelijk na de meeting aan de slag. Heerlijk een kantoor in de zon met een grote doos druiven tussen ons in!
Profiel voor profiel werd gelezen en de informatie die ontbrak werd aangevuld. Wat een werk zeg! Alles in het engels en proberen om zo goed mogelijk een beeld te geven van het kind.
Na 5 profielen hadden Leakna en ik geen zin meer en besloten om morgen weer verder te gaan.

In de avond gingen Leakna lekker uit eten bij I LOVE PIZZA! We hadden allebei zo zin in een pizza.
Er stonden zoveel lekkere dingen op de kaart, dat Leakna en ik maar 2 dingen hebben gedeeld: Lasagne en een pizza!
Uiteraard was er ook nog ruimte vrij voor een dessert! Een crepe met chocoladesaus, vanille ijs en vers fruit! SMULLEN MAAR!

Vrijdag(2mrt):
Vandaag was de dag om te beginnen met de Spoedcursus hoe wordt ik een superheld in Computeren! Gemaakt door Renée!
Mijn eerste leerling was Peter.
De computer staat binnen in een klein hokje met allemaal spullen eromheen. Er passen net 3 stoelen bij.
Als eerste vroeg ik aan hem wat hij graag zou willen leren.
We begonnen met hoe het bureaublad eruit zag, hoe de muis werkte, hoe werkt de startbalk.
Ik gaf hem wat uitleg over het toetsenbord. Er zijn zoveel knopjes en hij had geen idee waar het allemaal voor bedoeld was.
Toen gingen we met Wordpad aan de slag. Hij kon de letters op het toetsenbord redelijk snel vinden. Toen legde ik aan hem uit hoe je een document moet opslaan, openen, verwijderen. Hoe sluit je een programma af.
Hij schreef alles op en we deden het paar keer opnieuw, zodat hij het wat meer ging begrijpen.

We hebben afgesproken dat ik een overhoring geef na elke 2 weken, om te kijken hoe ver hij is, of hij alles heeft begrepen wat ik hem heb uitgelegd.
Hij was helemaal dol enthousiast! Hij glom van oor tot oor! Kon niet wachten op de volgende les.

Vanaf maandag ga ik verder met de andere kinderen.

Het was weer tijd om aan de slag te gaan met de profielen.
Nu ging het gelukkig wat sneller en Leakna en ik konden meer profielen verwerken in een kortere tijd.
Morgen moet het document klaar zijn en terug naar Kenneth. Nog even hard aan de slag dus!

In de middag gingen Leakna en ik samen met Peter en Peninah naar de supermarkt om boodschappen te doen voor die avond. Elke week eten wij samen met Kenneth, mama Lucy en de 2 aunties. Zo bouwen we de band op en het is onwijs gezellig. Het is de bedoeling dat je iets kookt wat echt uit jou land komt, of wat jij heel erg lekker vind. Deze week zijn Leakna en ik aan de beurt om te koken.
We gingen chips, zoete sperziebonen, kleine gehaktballetjes en komkommers koken.
Onze kookkunsten vielen goed in de smaak bij de anderen!!!!:D

Zaterdag(3mrt):
Vandaag was de laatste dag dat de profielen bijgewerkt konden worden.
Ik had met Leakna afgesproken dat ik het laatste gedeelte op mij zou nemen en het dus zou afmaken.
Het document dat ik gekregen had van Kenneth klopte helemaal niet en ik had besloten om een nieuw document te maken en alles goed en netjes erin te zetten. Ik was rond 3 uur klaar en het zag er picobello uit! Een document van 65 pagina's!
Het bestand was te groot en het lukte niet om het naar Kenneth te mailen. Ik wilde het op een stickie zetten en het dan aan hem geven.
Ik probeerde het document te openen, maar dat lukte niet meer! Hij bleef maar een foutmelding geven! Ik zat echt geschokt en kwaad achter mijn laptop. Je gaat nou toch niet menen dat ik alles opnieuw moest doen he!:O.
Helaas was dat zo en ging ik weer aan de slag met alles.
Gelukkig had ik in een ander bestand alle gegevens staan en moest ik alleen alles knippen en plakken naar een nieuw bestand. Binnen een uur was ik klaar en had ik vierkante ogen van het alleen maar achter de computer zitten:P.
Ik heb het aan Kenneth gegeven en er verder niet meer naar omgekeken!

In de avond hebben wij lekker met de kinderen gezeten. Zitten kletsen, spelletjes gedaan etc.

Zondag(4mrt):
Vandaag was de dag dat wij als kleine zeemeerminnen mochten gaan zwemmen tussen de vissen!
Leakna en ik gingen met de matatu naar de andere toe in Watamu.
Na het gezeik van vorige week met mijn huid, konden wij nu eindelijk met zijn 6en gaan snorkelen.
We hadden via Jopy een man voor het snorkelen en hoefden hem alleen nog even te bellen voor een tijd. Om 12 uur hadden wij afgesproken en wij gingen met zijn 6en naar het strand toe.
Daar stond Hamza ons op te wachten.
We gingen met een klein bootje naar een bepaald stuk van het Marine park toe, want daar waren de meeste vissen.
Het begon al goed met de motor. Hij deed het niet goed. De man die de boot bestuurde moest met een touw de motor aandraaien, hahaha het touw brak af. Dan maar een dikke touw! Ja hoor daar gingen we dan eindelijk.
We kregen uitleg over hoe de duikbril werkte, waar we heen gingen. Het was niet zomaar dat we gingen snorkelen, maar het was een soort snorkelsafari. We begonnen ergens een stuk verderop en we gingen naar het mooiste gebied snorkelen.
Daar stonden wij dan met een duikbril op, flippers aan. Een hilarisch gezicht!
Als echte zeemeerminnen gingen wij door het water. Er zwom een jongen mee en daar zwommen wij achteraan.
Wat een onwijs gaaf gezicht! Al die vissen om je heen. Het koraal was ook erg mooi om te zien!
Langzaam kwamen we bij het mooiste gebied aan. Zij gingen vanaf de boot brood gooien naar de vissen. Alle vissen kwamen naar ons toe. We zwommen toen echt letterlijk tussen de vissen. Je kon de vissen aanraken.
De film Finding Nemo is er niks bij!;).

Na 2 uur was het weer tijd om terug te gaan. Nog een leuke foto gemaakt met Ramza en het was tijd om terug te gaan naar het Hotel.
Echt een onwijs leuke ervaring!

Maandag(5mrt):
Vandaag ben ik bezig geweest met de administratie (boekhouding).
Ik heb het stokje overgenomen van Jopy.
Ik krijg alle bonnetjes van Kenneth en mama Lucy en ik moet dat allemaal uitwerken en op de goede volgorde leggen. Dit werk blijf ik doen totdat ik weg ga.

Vandaag ga ik verder met de computerlessen. Ik ben bezig om een lesprogramma op te stellen, zodat wanneer ik weg ben en er nieuwe vrijwilligers zijn, die door kunnen met het geven van computerlessen. Mercy is vandaag aan de beurt. Kijken of zij het net zo snel oppakt als Peter.

Dinsdag(6mrt):
De computerles gisteren met Mercy was onwijs leuk. Zij is onwijs leergierig en wilde alles eigenlijk in 1 keer leren. Ik heb met haar de computer in elkaar gezet met de stekkers, alle onderdelen van de computer benoemd, het startscherm, hoe werkt de muis en het toetsenbord, hoe kan ik een programma vinden en openen. Als laatste heb ik haar een stukje laten typen in Word om te kijken of zij nog wist welke knopjes op het toetsenbord zij had geleerd. Het resultaat was erg goed!

Vanochtend kwam Anna-Lieke langs. Ik ging samen met haar, haar ouders ophalen bij Malindi Airport. Haar ouders zijn hier voor 10 dagen. We gingen er heen met de tuctuc. We moesten langs een soort van 'politie ingang' voor een check, we mochten zo doorrijden. Ideaal om je persoonlijk tuctuc driver te hebben en die alles voor je regelt! We hebben samen in de wachtruimte tevens incheck ruimte gezeten en om kwart voor 12 kwam er een vliegtuig aan. We dachten dat het een onwijs klein vliegtuigje zou zijn, omdat het vliegveld ook klein was, maar dit viel nog wel mee. Daar stond Anna-Lieke opeens oog in oog met haar ouders midden in Kenia! Erg leuk om te zien.

Over 4 weken is het voor mij ook zover!!! Dan komen mijn lieve ouders en zus een weekje over om te zien hoe ik hier leef!
Kan niet meer wachten...

Nou dit was het weer!

Ik zeg: DE BALLEN HOU ZE WARM!

  • 05 Maart 2012 - 13:55

    Babs :

    Hé Nerd! Doe je goed daar!!! Bizar dat ze echt niks van computers weten! Heb je ze ook al de sims geleerd? ;-) kantoor in de zon, heerlijk! Kun je ook administratief medewerker op je cv zetten haha! En wat zijn plannen voor komende week? Xxx

  • 05 Maart 2012 - 14:02

    Hoi Nicht:

    Leuk om te horen dat de kinderen blij zijn met de computerlessen. Voor jou is het een makkie, maar voor hun nog abracadabra. Toch al goed dat je eerste leerling zo enthousiast is. Dit is de beste stap om iets te leren. Gelukkig gaat het ook bete met het kreeftje. Ik hoop dat je goede voornemen om in maart niet meer naar een arts of ziekenhuis gaan uitkomt. Zo te horen gaat het goed en kun je nu genieten van alles om je heen inclusief de pizza's. Wel balen van die profielen, mar je hebt het snel

  • 05 Maart 2012 - 15:42

    Bianca:

    Hoi lieverd,
    Weer fijn om te horen dat het beter met je gaat.
    Die computer is daar wel goed besteed denk ik fijn hoor en voor jou leuk om ze dat te leren.We zijn blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Dikke knuffels van ons vieren.

  • 05 Maart 2012 - 17:31

    Mama En Papa:

    Hoi lieverd,
    Wat geweldig voor je om te zien, dat de aanschaf van een computer zo'n succes is. Is het een idee om een simpele handleiding te schrijven, die je naast de computer legt? Als jij dan weer terug gaat naar Nederland, kunnen ze nog lezen hoe dingen moeten op de computer. Die foto met Peter is echt geweldig!!!
    Wat een frustratie dat je het grote document niet kon mailen! Dat is dan weer een voorbeeld, dat het werken met een computer niet altijd over rozen gaat!!
    Fijn dat het eten met elkaar zo gezellig is! Nu nog een keer je lievelingskostje 'boerenkool '???
    Hebben ze vast niet in Kenia! Wat een 'pech' voor je :-)
    Hoe was het snorkelen??
    XXXX mama en papa

  • 06 Maart 2012 - 11:08

    Jopy:

    Hee meid,

    Wat klinkt het leuk allemaal! Gek dat ik nu niet meer daar bij jullie zit. Echt onwijs leuk dat jullie het etentje met de staff elke week gaan herhalen! Hoe is het nu afgelopen met auntie Susan eigenlijk? Veel plezier en kus voor alle kinderen

  • 06 Maart 2012 - 12:33

    Jaimy:

    Ik dacht ff dat het aan mij computer lag dat het verhaal ineens was afgelopen :-). Super cool om te lezen wat je meemaakt. Je bent goed werk aan het leveren computerlessen hoor.. kan ik ook op les?? Dat werken in de zon en snorkeluitjes lijken me toch erg zware dagen ;-). Ik zeg werkse! xxx

  • 06 Maart 2012 - 12:51

    Ouders Glenn:

    Wat een leuk verslag weer!! We hoorde al van Glenn dat het snorkelen zo geweldig was geweest. Fijn dat je allergie weer minder wordt. Leuk dat je ouders over 4 weken komen :).

    Grt.Ad en Nelly

  • 06 Maart 2012 - 17:28

    Marlot:

    hey mop, weer een mooi verhaal ik hoop ook nieuwe maand, nieuwe kansen en geen ziekenhuizen meer voor je! tot snel xx

  • 06 Maart 2012 - 18:26

    Mama En Papa:

    Hey Moppie,
    Opeens een stuk verhaal eraan vast geplakt??? Ik miste het verhaal over het snorkelen al.
    Wat een geweldige ervaring voor jullie.
    Wat goed dat ook Mercy zo enthousiast over de computer is. Het is echt een verrijking voor de kinderen!
    Wat zal Anna-Lieke blij geweest zijn om haar ouders weer te zien. Wij zijn ook al aan het aftellen hoor!
    De theedoeken zijn al gekocht! Zitten nu in de was. Dan drogen ze beter af!
    We zijn nu aan de slag om nog meer spullen te verzamelen. Komt goed!!!!
    Succes met de administratie!!!
    XXXX mama en papa

  • 08 Maart 2012 - 08:40

    Cocky Van Dam:

    Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen. Ik ben blij dat je weer volop in actie kunt zijn

  • 11 Maart 2012 - 19:18

    Ouders Ellen:

    Hopenlijk gaat het vanaf nu wat beter met je allergische reactie !
    Super van die computer.
    Snorkelen was ook onwijs gaaf !!!!
    Heb ik begrepen
    Wat maken jullie veel mee .
    We blijven jullie volgen,jullie zitten al bijna op de helft.
    Heel veel plezier Geniet ervan

  • 13 Maart 2012 - 07:10

    Ouders Rens:

    Hallo Renee

    Goed dat je je weer beter voelt en met zijn alle fijn bent wezen snorkele.Wat leuk dat je ze daar nu computerles gaat geven en dat ze dat zo snel oppikken. Wat fijn dat je ouders komen geniet er maar van.

    Groetjes Germa Janneman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 42615

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Stage lopen in Kenia!

Landen bezocht: