Juffie Renée - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu Juffie Renée - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu

Juffie Renée

Door: reneesjam13

Blijf op de hoogte en volg Renée

08 Februari 2012 | Kenia, Malindi

Daar zijn we weer met een verhaaltje uit Kenia.

Maandag is mijn eerste echte werkdag geweest hier! De wekker ging om 06.30. Dat was ik al even niet meer gewend en dus had ik wat moeite. De kinderen uit het weeshuis waren allemaal al naar school. Zij staan hier op om 5 uur en gaan rond half 7 naar school. Ik kon dus soort van nog uitslapen.

Als ontbijt hadden we Mahamri: soort appelflap maar zonder appel! Erg lekker, totdat Jopy erachter kwam dat er fruitvliegjes in zaten. We hadden alle drie gelijk niet echt honger meer. Haha het eten is hier echt top!;).

Ik ging samen met Jopy helpen in de Nursery school.
Het is een school bij het weeshuis. Kinderen van buitenaf kunnen hier komen voor les. Het zijn kinderen tussen de 3 en 5 jaar. Ongeveer 20 kinderen die op een klein terrasje (3 bij 3 m) les krijgen. Zij krijgen les van teacher Madame.
De kinderen werden verdeeld in kleine groepjes. Je had de jongste, middelste en de oudste kinderen. Ik kreeg de middel oudste kinderen. Het waren er 5: Jimmy, Faith, Sharon, Irine, Neliues.
Ik moest hen het alfabet leren. Het gaat hier zo anders dan in Nederland. Hier wordt het eerste klasikaal opgedreund tot de kinderen er bijna bij neervallen (de Juf begint steeds harder te schreeuwen en met een stok op het bord te slaan) en daarna moest ik nog met de kinderen het alfabet gaan herhalen. Ik moest ongeveer 30 keer het alfabet zeggen (JAJAJA IN HET ENGELS!!!) en de kinderen zijden mij dan na. Toen moest ik per kind het alfabet gaan oefenen. Ik zei een letter en hij/zij moest dat dan na zeggen, of ik wees een letter aan en dan moest hij/zij de goede letter opnoemen. Dit ging ongeveer 20 minuten door! Daarna moesten de kinderen in een schriftje wat letters overschrijven en dat was het.
Als volgende opdracht kregen we tellen. Ik moest samen met de kinderen tellen tot 10. Ook dit moest ongeveer 30 keer!!!!! Daarna per kind weer tellen. Ook nu kregen de kinderen weer een opdracht om iets te doen in een schriftje.

De ochtend duurde lang! Op een gegeven moment heb je het wel gehad met dat tellen! :P

Rond 10 uur hadden de kinderen een Break: Wij zouden zeggen een kleine pauze van een kwartiertje, maar het was hier al gauw een uur!
Rond 11 uur gingen we weer aan de slag. Ik moest samen met de kinderen woorden gaan oplezen: Sheep, Ball, Appel, Wolf, Candle etc. Zij moesten mij dan nazeggen.

Om half 1 hadden de kinderen eetpauze. (Ungani met groenten(soort spinazie). De kinderen eten hier allemaal met hun handen!

Ondertussen gingen Jopy, Leakna en ik ook eten: OMELET en RIJST! Dit is bijna ons vaste lunch maaltijd! beter dan dat anderen.

Rond half 3 begon de les weer en kregen de kinderen nog meer tellen en woordjes. Om 4 uur was de dag voorbij en gingen alle kinderen weer terug naar hun huis. Ondertussen kwamen de kinderen uit het weeshuis terug van school. Ze komen allemaal langs om ons persoonlijk gedag te zeggen, met een knuffel of met een hand. Heel schattig!

Ik zat aan tafel te lezen toen Beth naast mij kwam zitten. Zij had mijn puzzelboek zien liggen en wilde met mij samen gaat puzzelen. Jaja we gingen samen een Nederlandse puzzel maken. Ik legde aan haar uit hoe het moest en samen gingen we in het Engels een puzzel maken. Dit was heel erg leuk om te doen. Je maakt echt contact met het kind en je bouwt een band op.

In de avond kwam Mercy terug van school. Zij is een meisje van ongeveer 17 jaar en zit op de middelbare school.
Zij vroeg aan mij of ik haar wilde helpen met haar Engelse opstel. Ik zij tegen haar dat ik niet heel erg goed ben in Engels, maar dat ik het best wilde proberen. Dus ging ik samen met haar aan de slag om een goed engels opstel te schrijven.
Het ging over iets zeggen, maar het niet waarmaken. Ik legde aan haar uit wat het betekende en samen gingen we een goed lopend verhaal verzinnen.
Wat een lol hadden we onder het schrijven! Zij heeft het vandaag (woensdag) ingeleverd bij haar leraar, dus het is nog even afwachten of het goed is! Ik laat het jullie weten...

Jaja voor de mensen die het niet geloven, IK HEB GEWOON EEN ENGELS OPSTEL GESCHREVEN! IN HET ENGELS HUISWERKBEGELEIDING GEGEVEN! Ik wordt nog een engels wonder! Hahaha!!!

Dinsdag ging ik weer les geven op de Nursery school. Dit ging ongeveer hetzelfde als maandag. Dezelfde kinderen en de zelfde onderwerpen. Ik hoop dat we wel een beetje afwisseling krijgen, want anders is dit niet heel erg spannend om 3 maanden lang te doen.

Vandaag (woensdag) ben ik samen met Jopy en Leakna naar Malindi centrum geweest. We hadden gelunched hier, maar we kregen het niet echt weg. We besloten om maar ff wat te gaan eten in de stad! HEERLIJKE PIZZA!!!

De projectleider Kenneth was weer terug van een paar dagen Nairobi. Hij wilde graag met ons praten over hoe het ging, wat hij van ons verwachtte, wat we graag wilde gaan doen etc. Van hem mogen we alles doen. Hij wil dat wij hier een onwijs gave tijd gaan beleven!

We hebben besloten om volgende week op bezoek te gaan bij andere weeshuizen, kijken bij de kinderen op school. Zo krijgen we een beetje een indruk over hoe het in andere weeshuizen eraan toe gaat, wat voor les de kinderen op school krijgen.
We hebben er in ieder geval heel veel zin in!

Vanaf morgen (donderdag) gaan Leakna en ik alles inventariseren hier in het huis. Eens per jaar moet alles wat in het huis staat geteld worden voor de goverment! Leakna en ik hebben dat op ons genomen! Kijken of we nog een beetje goed in rekenen zijn. Het gaat ons ongeveer 1 week kosten om alles te tellen. Van potloden, boeken, stoelen tot, lepels, borden, kleding etc. ALLES!

Ook hebben we het vandaag met Kenneth gehad over Donatie. Ik vertelde hem dat ik geld had ingezameld om te doneren. Het leek mij heel erg leuk om hier iets te doen voor in de tuin. De tuin ziet er niet uit en de kinderen hebben amper iets om mee te spelen. Zo kwam ik op het idee om een schommel te laten bouwen en deze dan neer te zetten in de tuin. Hij vond dat een top idee en gaat mij meer informatie geven over waar ik die schommel kan laten bouwen etc.
Omdat ik best veel geld heb ingezameld is de kans best groot dat ik een kind ga ondersteunen in school. Ik ga waarschijnlijk elke maand geld geven aan dit weeshuis zodat zij er voor kunnen zorgen dat één kind uit dit huis goed les gaat krijgen, naar een private school kan, schoolboeken en schoolspullen kan kopen, schooluniform, medische hulp etc. '

Dit zijn allemaal nog ideeen en het is nog in ontwikkeling. Als je de behoefte hebt om ook een kind te ondersteunen of iets anders te doen, doen of geld te doneren, laat het mij weten. Dan regel ik het hier verder!:).

Nou schattekes ik ga stoppen!
Ik ga hier nog even lekker genieten van het zonnetje en de kinderen.

Ik spreek jullie snel!

Ik heb nieuwe foto's op facebook gezet. Misschien zet ik hier binnenkort ook nog wat foto's op voor degene die geen facebook hebben.

Dikke kus Salamu!

  • 08 Februari 2012 - 16:38

    Mama:

    Hoi Lieverd,
    Niet te geloven!!! Ga je nog je moeder achterna met lesgeven! En dan ook nog in het ENGELS! De wonderen zijn de wereld nog niet uit!
    Op internet kun je allerlei leuke dingen vinden met tellen en letters leren.Als je tips nodig hebt zeg je het maar.Is het mogelijk om iets te printen daar?
    Goed idee van die schommel.Hopelijk lukt het snel, kun je er nog van genieten hoe de kinderen schommelen.
    En super om een kind te gaan ondersteunen. Papa en ik zullen uiteraard meehelpen!
    Wat geweldig om te lezen hoe je alles met plezier doet. We zijn ontzettend trots op je!!!! xxx mama

  • 08 Februari 2012 - 16:48

    Babs:

    Liefste scheetje van me! Or shall I say, Hello my dearest cutie-pie!
    Wat een geweldig verhaal weer! Ik was ook al zo onder de indruk van je foto's op fb!
    Super dat je ook 1 op 1 met die kids dingen kunt doen. Trekken sommige meer naar je toe dan anderen? Die schommel zou wel heel vet zijn zeg!! Miss is er ook nog geld voor een wipkip? ;-)
    Ik heb geen geldboom, maar natuurlijk wil ik ook iets doen! Hou me maar op de hoogte!
    Succes met tellen! Kijken of je dat in het NL nog kunt :P
    Ennuh, hebben ze in de stad ook niet een lekkere biefstuk? :-D
    Dikke kus

  • 08 Februari 2012 - 17:14

    Bianca:

    wat gaaf allemaal klinkt echt super
    veel liefs Bianca en de rest

  • 08 Februari 2012 - 17:23

    Else:

    Hoi lieve nicht,
    Wat een verslag weer. Als ik het lees lijkt het net of ik naast je zit en het zelf beleef. Alles in het Engels very good hoor ga zo door. Het is inderdaad leuk dat je met de kinderen een op een contact hebt buiten het klassikale. Elke dag hetzelfde oefenen is niet leuk, maar je zult wel zo creatief zijn om iets te verzinnen, waardoor het leuk wordt voor jou en de kids. Het initiatief van de schommel is geweldig. De kinderen zullen er enorm blij mee zijn. Dat wordt nummertjes uitdelen. Hou ons op de hoogte over je ideeën dan zullen wij ook kijken wat we voor je kunnen betekenen.

    Liefs en tot het volgende verslag. Ik kan niet wachten.
    Evert en Else


  • 09 Februari 2012 - 16:53

    Jesper:

    Renee, wat leuk om alles te lezen wat je meemaakt, wat een mooi avontuur!! Blijven schrijven hoor

  • 10 Februari 2012 - 12:34

    Marlot:

    Hey mop,
    Ik ben trots op je engels! Je moet natuurlijk wel weten dat ik je er op de middelbare mee geholpen heb:P. Hahaha
    Wat ontzettend gaaf van die schommel! Ik hoop dat al je plannen en dingen die je daar wilt doen lukken!! Tot zondag;) (op skype) xxxxxxxxxxxx Mis je!

  • 10 Februari 2012 - 12:35

    Marlot:

    Wel een klus trouwens alles tellen hahahah succes daar mee!!
    xxxxxx

  • 11 Februari 2012 - 00:05

    KWIC Nel:

    Geweldig verhaal weer collega teacher, fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Groeten Nel

  • 13 Februari 2012 - 14:10

    Eline :

    Wat ontzettend goed ja dat je die kinderen met engels hebt geholpen :) dat doe ik je niet na. En wat super dat je iets met het geld kan doen. Hopelijk ga je nog heeel veel leuke dingen bleven sgat

    dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 42620

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Stage lopen in Kenia!

Landen bezocht: