Laatste week Kenia - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu Laatste week Kenia - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu

Laatste week Kenia

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

30 April 2012 | Kenia, Malindi

Jambo iedereen!

Het is tijd voor mijn laatste verslag.
Ik heb wekenlang verslagen geschreven en na deze houd het op. Dan is het tijd om terug naar huis te gaan en mijn oude leventje op te pakken. Wat is de tijd snel gegaan en wat heb ik veel geleerd!

Maandag 23april:
Kenneth was weer terug na 2 weken Nairobi. We hebben wat dingen besproken over de sponsoring en de nieuwe school voor Peter.
Ik heb voor de laatste keer de boekhouding bijgewerkt. Ik heb het wekenlang gedaan en nu was het opeens klaar. Gek idee. Kenneth vond de map er goed uit zien en ik had goed werk gedaan!

Dinsdag 24april:
Het was een gezellige dag. Alle kinderen waren vrolijk en waren thuis.
Ik heb samen met Leakna nog wat foto's gemaakt met de kinderen samen. Als afscheidsccadeautje ga ik een foto van mij met een kind + persoonlijke boodschap geven. Zo kan het kind mij altijd herinneren.
We hebben de foto's laten ontwikkelen.
Leakna had nog wat souveniers nodig en die zijn we gaan halen. Voor de laatste keer over de markt.
Voor de laatste keer bij mijn 'vaste' winkel langs. Ik kreeg van de vrouw een pasfoto, telefoonnummer en een cadeautje. Als ik terug zou komen in Kenia, kon ik haar bellen.
Leakna en ik gingen boodschappen halen. We hadden allebei zin in een ijsje! DE EERSTE IN 3 MAANDEN!
In de avond had Kenneth een meeting met de 'grote' kinderen. Hij wilde graag met hun praten over HIV, Aids, Hormonen, Seks etc. Zij hebben nu een leeftijd waarbij deze dingen gaan spelen. Heel goed om dit te bespreken!

Woensdag 25april:
Vandaag ging ik met Leakna, Mama Emily, Mercy en Francis op bezoek bij Billy. Hij voelde zich al een tijdje niet lekker en moest naar het ziekenhuis.
Dit was een district ziekenhuis. Hij zag er slecht uit. Was veel afgevallen. Hij lag op een soort van afdeling met veel kleine babytjes. Er kwam een priester om voor hem te bidden.
Na het ziekenhuis bezoek gingen Leakna en ik voor de laatste keer naar het strand. Het was koud en rustig. We gingen het water in en kwamen er al snel uit. Er stond zoveel wind dat we helemaal onder het zand zaten. Na een half uur hadden we het gehad en gingen we terug naar huis.
Het was een stuk kouder dan normaal..
Ik had nog kruidvat snoep over en gaf deze aan Mama Emily. Zij deelde het uit aan de kleine kinderen. Smullen dat zij deden!
Het was de laatste keer dat er een wekelijkse meeting was met Kenneth, Lucy en Stephen. Mama Lucy had gekookt. Rijst met groenten.
Na het eten zat ik nog even buiten met de kinderen. Sharon viel bij mij op schoot in slaap.

Donderdag 26april:
De grote jongens moesten vandaag een voetbalwedstrijd spelen. Er was een toernooi.
Leakna en ik gingen kijken. De tegenstanders kwamen te laat, waardoor mijn jongens een walkover kregen. Er werd wel een vriendschappelijke wedstrijd gespeeld. Zij wonnen met 1-0.
Ik ging voor de laatste keer een weekend naar Watamu!
We gingen eten bij de Beer Garden.
Ik heb samen met Ellen en Anna een film gekeken en heerlijk zitten kletsen1

Vrijdag 27april:
Lekker uitgeslapen! In de middag zijn Glenn, Ellen en ik gaan eten bij een echt Keniaanse restaurantje. Hier kon je chapati's eten voor 20 shilling. Ik had voor 90 shillingen gegeten! Er was een soort ruzie tussen een man en kinderen. Onder het eten konden we kijken naar deze ruzie. Nog leedvermaak ook!
De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen, spelletjes gedaan en zitten kletsen.
In de avond gingen we voor de laatste keer eten bij de pizzeria.
Daarna heb ik samen met Anna, Ellen en Leakna een film gekeken. Ik heb samen met Ellen een paar keer helemaal in een scheur gelegen. Echt een RENEL actie! Top avondje!

Zaterdag 28april:
Vanochtend waren we al vroeg wakker en besloten om te gaan zwemmen. Om 1 uur hadden we een afspraak met Cocky en Everlyne van Kenia Xperience. We gingen lunchen bij Beer Garden. We besproken de tijden voor dinsdag en wat we allemaal hadden geleerd. We hebben allemaal een certificaat gehad van dat we hier geweest zijn en wat we hebben gedaan. Erg leuk!
Hierna ben ik samen met Ellen en Anna naar Heart gegaan. We hebben daar onze handen en voeten laten doen door een nailartist. Erg gaaf geworden!

Zondag 29april:
Vandaag heb ik samen met Mercy en Pauline een film gekeken. Zij wilde zo graag met mij een film kijken en nu was er nog een mogelijkheid. Ik had nog een bellenblaas in mijn koffer zitten. Ik heb bellen geblazen voor de kleine kinderen. Zij gingen als gekken achter die bellen aan!
We hebben oranje slingers opgehangen voor morgen. Iedereen moet in het oranje en we gaan Nederlandse spelletjes doen.
In de avond zijn Leakna en ik voor de laatste keer uit eten geweest bij I Love Pizza. 3 gangen-menu!!!

Maandag 30april:
KONINGINNENDAG!!!!!
Ik kan dan wel in Kenia zitten, maar ik heb samen met de kinderen q-day gevierd. Alle kinderen waren in Oranje!
We hadden ballonnen en slingers opgehangen. Echt een oranje stemming.
Ik heb bij alle kinderen de Nederlandse vlag op hun gezicht geschminkt. Stephen maakte er een ander ontwerp van!:P
Mercy had mijn haar ingevlochten.
We hebben wat spelletjes gedaan en gelachen met de kinderen. De kinderen krijgen nu wel heel erg in de gaten dat dit onze laatste dag hier is. Heel veel willen knuffelen en bij je willen zijn.
Kenneth gaf ons een certificaat voor onze goede werk! Hij vertelde in het kort een verhaal. Hij waardeert ons werk heel erg en gaat ons missen. We kregen ook nog een Khanga met het logo van Heart Childrens Home erop. Erg leuk!
We hebben nog heel veel foto's gemaakt.
Leakna en ik hadden gezorgd voor Nederlands eten: Gehaktballen + Friet!
De kinderen waren aan het smullen.
We hadden een kampvuur gemaakt en er was muziek. De meiden waren allemaal aan het dansen.
Mijn koffer is inmiddels ingepakt en vanavond is de laatste nacht dat ik hier slaap.

Een heel gek idee dat mijn avontuur alweer voorbij is. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik hier aankwam en nu ga ik alweer weg. Ik heb heel veel van de kinderen geleerd en zij hopelijk ook van mij. Morgen is het tijd om afscheid te nemen van deze geweldige kinderen. Dat gaat moeilijk worden! Je hebt zo iets speciaals met hun opgebouwd!

Morgen worden we om 2 uur opgehaald en gaan we naar Mombasa. Daar hebben we onze eerste vlucht naar Nairobi en dan vliegen we van Nairobi naar Amsterdam, waar mijn lieve vriendinnetjes + familie staat te wachten om mij weer een dikke knuffel te geven.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blogs en alle lieve berichtjes!

Voor de laatste keer zeg ik:

Jambo, Salamu Rafiki!








  • 01 Mei 2012 - 06:50

    Mama En Papa:

    Hoi lieverd,
    Je hebt het geweldig gedaan!!!
    We zijn enorm trots op je!
    De kinderen, Mama Lucy, Uncle Kenneth, Mama Emily en Mama Louis zullen je heel erg gaan missen!!!! Dat kan ook niet anders, je bent een kanjer!
    Maar wij zijn heeeeeeel erg blij, dat je weer naar huis komt!
    Dikke knuffel!!!

    XXXX mama en papa

  • 01 Mei 2012 - 07:17

    Harm/Claudia/Nienke:

    Renée,

    Ik heb de afgelopen maanden genoten van je verslagen; ik zal ze missen. We wensen je een voorspoedige reis terug naar huis.

    Maak je nog een leuk fotoboek van al je avonturen in Kenia? Zo ja, dan zien we die graag de 20e. Tot dan!

    Groetjes,
    Harm, Claudia & Nienke


  • 01 Mei 2012 - 10:58

    Else:

    Hoi Kanjernicht,
    Het zit erop en de laatste uren met afscheid nemen zal wel heel erg zwaar worden. Zomaar weer deze geweldige kinderen achterlaten, waar je een goede band mee opgebouwd hebt. Je bent glansrijk geslaagd voor deze stage en iedereen heeft daarvan mee mogen genieten. Je bent nu onderweg naar huis en wij wensen je een voorspoedige terugreis met al die mooie herinneringen in je hoofd. Eenmaal thuis zul je deze nog wel moeten verwerken, maar het is goed geweest zo en je hebt een fantastisch inbreng achtergelaten waar ze daar verder mee kunnen.
    Kanjer tot gauw, want ik wil de foto's en de verhalen graag van je horen.
    Zo wie zo zien we elkaar op de familiedag.

    Laatste lieve groeten van hier
    Evert en Else

  • 01 Mei 2012 - 18:44

    Patricia:

    Beste Renee,

    Dank voor je mooie verslag. Ik wens je een heel goed laatste afscheid van alle mensen in Kenia, een voorspoedige terugreis en een heerlijk weerzien met al je familie en vrienden.

    Tot spreeks!

    Patricia (VSO)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 27168
Totaal aantal bezoekers 42566

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Stage lopen in Kenia!

Landen bezocht: