Speelgoed, wekelijkse meeting, Watamu - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu Speelgoed, wekelijkse meeting, Watamu - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu

Speelgoed, wekelijkse meeting, Watamu

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

25 April 2012 | Kenia, Malindi

Salamu!

Het is weer tijd voor een verslag en ik ben nu gewoon op tijd met schrijven.
Ik besef mij ineens dat dit mijn ene laatste verslag wordt, dat ik ga schrijven.
De tijd is voorbij gevlogen...

Maandag 16april:

Toen ik vanochtend wakker werd, regende het heel erg hard. Ik had even het gevoel dat ik in Nederland was, maar helaas: het regenseizoen gaat toch echt beginnen in Kenia.
Er was geen stromend water en dus moest ik als een echte Keniaanse vrouw douchen: Bak met water + Bekertje.

Er bleek wat speelgoed verdwenen te zijn, die mijn ouders hadden meegenomen uit Nederland. Ik had samen met Leakna de kinderen al een preek gegeven, over dat we het niet leuk vonden dat binnen een week al speelgoed verdwenen was en dat er zo niet met speelgoed om gegaan moet worden.
Mama Lucy ging nog een keer voor de zekerheid kijken in een kast dat op slot zat en jaaaa hoor, daar lag een hele zak met de spelletjes die wij misten.
Zonder het aan iemand te vertellen had Kenneth wat speelgoed verstopt.
We hebben netjes ons excuses aan de kinderen aangeboden en de kinderen mochten weer met het speelgoed spelen.

Dinsdag 17april:

Vandaag heb ik wat dingen voor mijn stageopdrachten gedaan.
In de middag heerlijk een filmpje gekeken.
De kinderen waren buiten televisie aan het kijken. De volume op 40 en kijken maar! De kinderen hebben nu vakantie en het liefst kijken zij de hele dag televisie..
Er was geen gas om mee te koken. We hebben samen met Pauline en Peninah op de Keniaanse manier gekookt. Een grote pan op kolen.
Leakna en ik hebben samen met Peter en Moses gegeten. Kipburger met rijst. Dat was een heel feest voor hun!

Woensdag 18april:

Vandaag heb ik mijn stageopdrachten afgerond. Heerlijk gevoel! Nu moet het nog goedgekeurd worden door de leraren in Nederland.
Voor de rest met de kinderen spelletjes zitten spelen: Domino, Mikado, Mens erger je niet, Beachballen.

Donderdag 19april:

Vanochtend was ik al heel erg vroeg wakker. Ik hoorde wat ritselen op mijn tafeltje naast mijn bed. Ik deed mijn zaklamp aan en zag daar een muis lopen. Mijn hartslag ging van 100 naar 280! AAAAAAAAAAH rustig blijven liggen dacht ik bij mijzelf!
Het was de beurt van Leakna en mij om te koken voor de wekelijkse meeting.
Boodschappen gedaan. Deze keer was het: pestoballen!
Er was een meeting met mama Lucy en de kinderen. De kinderen kijken teveel tv en luisteren naar de verkeerde muziek. Er werden afspraken gemaakt over het tv kijken.
De kinderen waren Porach(soort pap) aan het eten en opeens hoorde je Lydia heel hard gillen. Zij had hete Porach over haar voeten gekregen. Haar broek werd snel uitgetrokken, maar voor de rest werd er niet zoveel gedaan. Ik liep erheen en heb haar opgepakt en haar voeten onder de koude kraan gedaan. Gelukkig viel het mee. Er werd tandpasta op haar voet gesmeerd om het te verzachtten. Dat had ik nog nooit gezien. Lydia viel bij mij op schoot in slaap.
Leakna en ik hebben met zaklampen moeten koken, want er was geen licht. Gelukkig hadden wij inmiddels gas kunnen regelen en konden we 'normaal' koken.
We hebben samen met mama Lucy en Stephen gegeten. Het viel goed in de smaak! Er werd gepraat over alles wat wij voor het huis hadden betekent, hoe belangrijk dat voor hun was en dat zij ons voor altijd dankbaar zouden zijn! Een groter compliment kan je niet krijgen!!!

Vrijdag 20april:

Vandaag heb ik de boekhouding bijgewerkt. Het was weer hard nodig. Volgende week komt de inspectie langs en dan moet alles in orde zijn.
In de middag heb ik spelletjes gedaan met Simon, Beth en Sharon. Wat kunnen die kinderen heerlijk vals spelen en continu commentaar leveren op elkaar.
Leakna had heerlijke gekookte aardappels, brocolli en vlees voor mij gekookt! In Nederland kan ik makkelijk zonder gekookte aardappel, maar als je ze helemaal niet eet, krijg je er wel zin in!
Er was geen stroom. De grote kinderen waren naar de kerk en de kleintjes zaten bij Leakna en mij. We hebben een paar youssef aangeleerd. Tot laat zitten kletsen, want het was binnen niet te houden zonder stroom.

Zaterdag 21april:

Vandaag ging ik alleen naar Watamu toe. Ik ging samen met Ellen en Anna naar een souvenier winkeltje toe. Anna had via haar stageplaats deze winkel gevonden en die mevrouw zou eerlijke prijzen geven. Wij hadden alle drie een aantal artikelen gevonden en waren klaar om in onderhandeling te gaan. De vrouw bleek helemaal niet zo eerlijke prijzen te geven. Ik wist de prijzen van de souveniers in Malindi. Er gingen zich steeds meer mensen mee bemoeien en ik merkte dat ik steeds meer geirriteerde raakte. Ik heb mijn spullen neergelegd en gezegd hou het maar:D!
Ik zat te wachten op een bankje op de andere 2 en opeens kwam er een man naast mij zitten. Hij begon een heel verhaal tegen mij te vertellen en ik reageerde niet. Op een gegeven moment raakte hij mijn been aan. Ik heb hem toen een boze blik gegeven!
In de avond gingen we eten bij de pizzeria. Ik had een Calzone. Hij was alleen niet echt lekker en dus had ik maar een helft gegeten. Die man vroeg aan mij of ik klaar was en take away. Ik verstond can i take it away, dus ik zij ja. Komt hij 5 minuten later terug met een plastic zakje met de pizza erin. Iedereen lag helemaal dubbel!

Zondag 22 april:

Vandaag zijn we met iedereen naar Malindi gegaan om de laatste souveniers te scoren. Iedereen had nog dingen nodig en dus gingen we op souvenier jacht. Iedereen had uiteraard weer teveel gekocht. We hebben gelunched bij I Love Pizza.
In de avond viel de stroom uit. Er was zoveel regen gevallen in Nairobi, dat die de stroom had aangetast in Malindi. Er zou geen stroom zijn tot maandagochtend. We hebben toen een kampvuur gemaakt. Alle kinderen kwamen er omheen zitten. Lydia was heel hard aan het huilen. Wat bleek: Zij wilde bij mij op schoot in slaap vallen. Vet schattig!
Gelukkig kwam de stroom om half 10 weer terug en konden we normaal slapen!


Zooo dat was weer een weekje!
Vandaag over precies een week zit ik alweer thuis.
De tijd is zoo snel gegaan!
Ik heb heel veel dingen geleerd en zal deze ervaring nooit vergeten.
Nu nog even genieten van het strand, de zon en de geweldige kinderen! Wat ga ik hun missen!

  • 25 April 2012 - 08:27

    Esley:

    Veel plezier de laatste weken!

  • 25 April 2012 - 08:50

    Babs:

    Scheetje! Wat een geweldig verslag weer!!!
    Vaag dat Kenneth dat verstopt had. Al toen wij er waren? Konden toen die elastieken natuurlijk ook al niet vinden weet je nog.
    Lekker dat stageopdrachten af zijn, kun je je volledig op daar focussen nog ff!!
    Leuk dat die kids nu ook youssef kunnen, spel gaat heel de wereld over zo hahah!
    Hopelijk houdt de stroom het nog eventjes vol de laatste week voor je, al kun je nu zeggen dat je ook in donker op kolen kunt koken :D
    Veel plezier nog ff poepie!! Kus aan alle kids en knuffel nog maar veel met ze!
    En vast een gave koninginnedag :D
    xxxxxxxxxxxx

  • 25 April 2012 - 13:07

    Bianca:

    hoi lieverd,
    ik kan me voorstellen hoe erg je de kinderen zou gaan missen echt heftig wees blij dat je zoveel goeds hebt kunnen doen en ze veel liefde hebt kunnen geven.
    Ik heb echt diepe bewondering voor je hoe je je hier voor hebt ingezet.
    Nu de laatste dagen in sterkte met afscheid nemen en een goede reis terug.veel liefs van ons vieren.xxxxx

  • 25 April 2012 - 13:33

    Mama:

    Hoi Moppie,
    Heerlijk om weer je verslag te lezen!
    Het is nu helemaal bijzonder, omdat we nu precies weten waar je het over hebt! Ik zie die muis echt over je tafeltje lopen! Thuis hoor je ze alleen maar tussen de plafonds lopen gelukkig!
    Jammer dat Kenneth het speelgoed weggestopt had in de kast, zonder het aan jullie te vertellen. Dat had een hoop gepreek naar de kinderen gescheeld. Goed dat jullie je excuus hebben aangeboden. daar leren ze ook weer van!
    Fijn dat je stageopdrachten nu af zijn, dan kun je echt helemaal met de kinderen en alle volwassenen bezig zijn!
    En je EHBO is ook wel heel goed van pas gekomen! Eerst de wond op het hoofd van Beth en nu de verbrande voet van Lydia. Ach, ik zie die dikke tranen al op haar lieve snoetje!
    Ik stop nu, want ik kan wel blijven doorgaan!!! Je kent je moeder!
    Geniet de laatste week van al die geweldige kinderen! Geef ze ook van ons een dikke knuffel!!! Wij missen ze ook!
    Een extra dikke pakkerd voor jou, kanjer! XXXXX mama

    PS: werkt Facebook van Peter al?

  • 25 April 2012 - 13:35

    Mama:

    O ja, dat vergeet ik nog.
    We hebben foto's en een bedankje gestuurd naar iedereen die een bijdrage heeft gelewverd.
    Ingrid vond de foto van de jongens in hun oranje voetbal shirts helemaal GEWELDIG!!!
    Maak er nog een super Koninginnedag van!!!!

    XXXXXXXXX mama

  • 25 April 2012 - 15:25

    Else:

    Zo nicht het aftellen is begonnen en het zal je erg zwaar gaan vallen om alles daar achter je te laten denk ik. De kinderen zijn nu zo aan je gewend dat het heel vreemd voor hun is dat hun Renée weer teruggaat naar een land waar ze geen voorstelling van hebben.
    Ook jij bent je gaan hechten aan de kinderen en moet ze straks achterlaten. Lijkt me ontzettend moeilijk. Lydia die zo graag bij jou op schoot in slaap valt zal haar heerlijke kussentje gaan missen. Arm kleintje.
    Ja, als je terugkijkt is het allemaal heel snel gegaan, maar je zou het voor geen geld hebben willen missen. Dit is uit je verslagen zo duidelijk te lezen en er zullen heel wat mensen jaloers zijn met jouw ervaring en belevenissen.
    Lieverd ga nog lekker een weekje genieten van jouw kinderen en verwen ze nog maar even, want voor je het weet is de week alweer voorbij.
    Lieve groeten van hier en een goede terugvlucht. Tot gauw.

    Evert en Else

  • 25 April 2012 - 15:43

    Jopy:

    Hee Renee, wat gek, je laatste weekje alweer! Jullie hebben geweldige dingen gedaan voor het weeshuis, daar kan je bijzonder trots op zijn! Geniet nog van je laatste weekje en geef iedereen een dikke kus van mij. X

  • 27 April 2012 - 18:28

    Fam Van Ellen:

    Wat een indrukwekkend verslag weer .
    En knap dat jullie zo goed de prijzen weten ,maar jammer dat ze het blijven proberen .
    Maar wij Holanders zijn niet gek.
    Fijn dat je je stage opdrachten af hebt.
    Wij weten zeker dat jullie van grote betekenis zijn geweest daar ,en petje af voor alles wat jullie daar hebben gedaan.
    Ze gaan jullie zeker missen !
    Geniet nog van de laatste dagen.
    Dan zijn de 3 maanden alweer voorbij.
    Maar dit nemen ze jullie niet meer af.:-)
    Heel veel Groeten uit Sprang-Capelle

  • 28 April 2012 - 14:40

    Ouders Rens:

    Hoi Renee

    Wat gaat de tijd snel nog een paar dagen en je ben weer thuis. Maar je hebt daar een heleboel goed werk verricht ,en kunt trots zijn op je zelf, ze zullen je zeker gaan missen.Geniet nog van deze laatste dagen

    Groetjes Germa en Janneman

  • 29 April 2012 - 18:27

    Ouders Anna-Lieke.:

    Kijk maar uit dat jullie geen overgewicht hebben met al die inkopen ;-)
    Veel plezier nog de laatste dagen en tot woensdag.
    Groeten Edward en Marjolijn

  • 30 April 2012 - 15:44

    Ouders Glenn:

    Hoi Renee,

    Als je dit leest zit het avontuur voor jullie er bijna op.
    Wij wensen je een goede reis en een fijne vlucht.

    Tot woensdag op Schiphol.

    Groetjes Ad en Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 42601

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Stage lopen in Kenia!

Landen bezocht: