Voetbal, Jua, Kamer 100 - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu Voetbal, Jua, Kamer 100 - Reisverslag uit Malindi, Kenia van Renée Sjamaar - WaarBenJij.nu

Voetbal, Jua, Kamer 100

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

25 Maart 2012 | Kenia, Malindi

Karibu!

JAJAJA het is weer tijd voor een lang verhaal!
Ik zou zeggen zet een kop koffie of wat anders, zet de tv uit, leg de krant aan de kant en geniet!

Woensdag(14maart):
Vandaag hadden Leakna en ik een relax dagje. We zijn boodschappen gaan doen bij Seven to Seven en zijn een paar uurtjes naar het strand geweest. We wilde beide even uit huis en zonder kinderen zijn. Toen we aankwamen bij zee stond het water heel ver weg. We konden meters doorlopen. We hebben heerlijk in het lage water gelegen. Wat helder blauw!
In de namiddag waren alle kinderen weer terug uit school en hebben daar gezellig mee zitten kletsen en spelletjes mee zitten doen!
In de huiswerk tijd heb ik Pauline geholpen met haar Engelse huiswerk. Zij moest grammatica doen. Present en Past. Het leuke aan dit schoolsysteem is dat zij niet echt een lesboek hebben. Je moet dus goed kijken naar het voorbeeld wat er bedoeld wordt. Na even puzzelen kwam ik eruit en heb ik haar kunnen helpen! Misschien moet ik maar een engelse studie gaan volgen???:P
Toen de kinderen allemaal druk bezig waren met hun huiswerk maken, hebben Leakna en ik een film gekeken! Heerlijk!

Donderdag(15maart):
Vandaag wilde ik veel doen voor mijn stage opdrachten voor school, maar er was de hele dag geen stroom. Mijn lieve schattige laptopje kan helaas niet meer zonder de oplader en dus moest ik wat anders verzinnen. Leakna en ik gingen maar even naar Malindi Centrum toe om wat kleine dingetjes te halen.
Onze vaste tuctuc driver was ziek en dus moesten we een ander bellen: Mike. Op zijn keniaans PolePole kwam hij wat later dan dat hij had gezegd. Haha soms blijft dat nog wel is lastig om je daar niks van aan te trekken.
Toen wij terug kwamen was er nog steeds geen stroom en moest ik in het donker douchen. Nou dat is een hele belevenis hier.
Zoals elke donderdag hadden wij weer onze meeting met de staff. Dit keer hadden mama Emily en Stephen gekookt: Rijst, chapati, boontjes en een soort kool. Erg lekker allemaal!
Elke dag heeft Mercy van 20.15 tot 20.30 een kleine break. Zij is altijd maar bezig met school en vergeet soms nog wel is te ontspannen. Ik ken er nog één die daar last van had.(a).
We hebben geschommeld en de grootste lol gehad over helemaal niks.

Vrijdag(16maart):
Vandaag was het de dag van de mailtjes beantwoorden. Één voor één allemaal beantwoordt!
JAAAAAAAAAAAAAAAA het was vandaag ook de dag dat ik voor een lang weekend naar Watamu ging. Samen met Leakna ging ik in de middag naar Watamu. Toen we daar aankwamen zat Nel er. Zij is een lerares van KW1C. Zij komt een weekje langs, om te kijken hoe wij het hier allemaal doen, hoe onze projecten zijn etc. Wel gek om haar ineens hier te zien. We hadden haar voor het laatste gezien in Nederland en nu zat ze opeens op het balkon.
We zijn met zijn alle uit eten geweest bij de Beer Garden. Dit keer duurde het een uur voordat wij ons eten hadden.
Beer Garden is een eettentje waar je goed kan eten voor 2 a 3 euro. Je zit na het eten ook goed vol!
Ik ging samen met Ellen, Anna en Leakna naar Come Back. De jongens zaten een beetje te twijfelen of zij zouden gaan of niet.
In de Come Back gebeuren echt de raarste dingen. Er was een vrouw die even haar naaktfoto's liet zien aan een man en een vrouw die tegen een paal aan het rijen was. Hahaha wij lagen helemaal dubbel. Wij hebben het netjes gehouden. We hebben de pinguïn pas uitgevoerd en Ai Se Tu Pego gedanst. De lokale bevolking kent ook steeds meer het bijbehorende dansje!
De jongens kwamen uiteindelijk nog naar Come Back. Wij raakte aan de praat met 2 jongens. Zij kwamen uit Amerika en 1 van de jongens zijn broer werkte in Nairobi als journalist. Leuk om te zien dat mensen hier overal vandaan komen.
Bij terugkomst stond de ventilator uit. Ellen dacht dat de stroom was uitgevallen. Zij wilde de ventilator weer aanzetten en opeens riep Anna, Ellen niet doen. Nu begrepen we waarom de jongens later waren. Ze hadden allemaal dingen uitgehaald in onze kamer: Spullen op de ventilator gelegd, wattenstaafjes in de tandpasta, fles cola onder het matras, klamboe en douche gordijn losgemaakt. Wat zullen die jongens een lol gehad hebben! ;).

Zaterdag(17maart):
Vandaag na maar 4 uurtjes geslapen te hebben, waren we onderweg naar Kilifi. Toen we daar aankwamen, zijden wij allemaal oh wat zijn we blij dat we op onze plek zitten (in Watamu of Malindi).
We hebben een meeting gehad met James van de safari. Na enkele discussies over 1.5 of 3 dagen, hebben we toch besloten om een 3 daagse safari te gaan doen. We gaan naar park East en West en slapen in een mooie lodge. Het is wel een prijzige safari (330 euro), maar het is waarschijnlijk de enige keer dat ik dit doe.
Na een lading chapaties te hebben gehaald, gingen we met de tuctuc's naar het meisjesvoetbal toernooi. Dit was een project georganiseerd door Cocky van Kenya Xperience. We hadden mooie plekken op de eerste rij. Eerst werd er gestreden om de 3e en 4de plek. Dit was voetbal waar je, je lach niet kon inhouden. De bal missen, de bal heel hard uittrappen.
Hierna werd de finale gespeeld door de betere vrouwenteams. Het was toch wel leuk om te zien hoe de vrouwen(meisjes) hier voetballen. Onder de wedstrijden werd er commentaar gegeven door een vrouw in het Swahilies. Ze blijft maar praten en praten!
In de rust werd er gezongen en gedanst. De vrouwen dansen voor hun doen niet bijzonder, maar ik zat echt mijn ogen uit te kijken. Ik dacht altijd dat ik soepele heupen had, maar vergeleken met deze meisjes ben ik een stijve hark.
Na de wedstrijd zijn we even naar het kantoor van Cocky gegaan (Moving The Goalposts).
Dit is een organisatie voor vrouwen voetbal en waar meiden ook ingelicht worden over aids, seks en de rechten die zij als vrouwen hebben.
Eenmaal terug aangekomen in Kilifi stonden er 10 mensen te dringen om ons in de matatu te lokken. Schreeuwen, schreeuwen en schreeuwen! Evelyne vertelde ons dat de helft niet eens naar Malindi zou gaan en ons allemaal maar in een matatu wilde lokken.
Toen we in een matatu zaten vroeg de man 1.50 ipv 1.30. Ellen zei dat zij het belachelijk vond dat hij meer vroeg omdat wij blank waren en wij niet meer dan 1.30 gingen betalen. Wat een bullshit! Elke keer proberen ze het weer. Wij zijn inmiddels getraind!

Zondag(18maart):
Vandaag hebben we een heerlijk relax dagje gehad. Lekker aan het zwembad gelegen en een beetje zitten kletsen. In de middag hebben Anna-Lieke, Ellen en ik onder de meest foute muziek een spelletjes middag gehouden. Samen met Ellen deed ik op een gegeven moment een raar dansje. Nel zat bij de jongens aan de overkant en keek toevallig net onze kant op. Zij trok zo mooi gezicht. Toen hadden we het natuurlijk helemaal niet meer.
We hebben heerlijk rijst met kip gegeten. Rens had speciale kruiden zakjes uit Nederland mee en die konden we over onze kip gooien! HEERLIJK!
In de avond hebben we een eigen thuisbioscoop gebouwd en hebben een filmpje gekeken met zijn 5en!

Maandag(19maart):
Vandaag zijn we naar stichting Jua geweest in Watamu. Dit is het eerste rescue centre (in regio Malindi) voor jonge meiden onder de 18 jaar. Er zitten meisjes die verkracht, zwanger, mishandeld zijn. We moesten een stukje naar achter lopen toen we opeens een deur zagen met Jua. We werden ontvangen door Nelleke, een blonde Nederlandse vrouw. We hebben kennis gemaakt met een paar meiden en de social worker. De meiden komen via de kinderbescherming bij Jua terecht. Op dit moment zaten er 5 meiden, 3 baby's, baby op komst in het huis. Dit bleek voor hun doen weinig mensen. In November zat het huis helemaal vol.
De meiden blijven er ongeveer een half jaar, waarin ze gesprekken hebben met de social worker, voorlichting krijgen over het opkomen voor hun rechten en ook op seksueel gebied krijgen zij voorlichting, naar school gaan en werken aan hun toekomst. Na hun vertrek worden de meiden nog gevolgd.
Nelleke vertelde dat in Kenia regelmatig meisje trouwen onder de 18 jaar. Dit is verboden in Kenia, maar niet iedereen weet dit, omdat zij in arme gebieden wonen. Als er een meisje zwanger is of trouwt terwijl zij nog geen 18 jaar is, moeten de jongens de gevangenis in voor 10-15 jaar.
Dit is een erg lange periode. De jongens weten ook vaak niet dat het strafbaar is om met zo'n meisje te trouwen.
Ik heb veel bewondering voor Nelleke. Doordat zij de eerste rescue centre is moet zij van alles uitzoeken, werkt heel hard, heeft een onwijs goede band met de meiden, de baby's en haar staff.
Ze heeft Jua (betekent zon) zelf opgericht. Het lijkt mij een erg mooie stageplaats.

In de middag ging Nel met mij mee naar Heart. Zij wilde graag zien hoe wij hier leefde en hoe de kinderen waren. Zij werd warm ontvangen door de kinderen en ze vond het gelijk al gezellig. In de avond hebben we eten afgehaald en heeft Nel mij geholpen met wat dingen voor school.

Dinsdag(20maart):
Vandaag was het weer de hoogste tijd om mijn kleding te wassen. Met een volle bak met kleren ging ik naar buiten. Na 2 grote bakken, stoel neergezet te hebben, 6 grote flessen water kon ik eindelijk beginnen met wassen. Na een half uur was ik klaar.
Nel wilde graag Malindi zien en dus ging ik samen met haar naar Malindi. We hebben gelunched bij Baobab en zijn toen terug gelopen naar het echte centrum. Nel vond het heel erg leuk om het verschil te zien tussen Watamu en Malindi. Malindi was een echte stad volgens haar. In de middag hebben we haar op de matatu terug naar Watamu gezet.
In de avond kreeg ik onwijze last van mij buik. Ja hoor ik was aan de schijteritus. Dit had ik nog niet gehad en er was aangegeven dat iedereen aan de schijteritus zou gaan. Nou nu was ik aan de beurt!

Woensdag(21maart):
Vandaag heb ik veel dingen voor mijn stage opdrachten voor school gedaan. Toen de kinderen terug waren van school hebben we lekker zitten kletsen, geschommeld en lol gemaakt. Leakna en ik zijn in de avond uit eten geweest bij I Love Pizza. Heerlijk lasagne gegeten. Mijn lasagne blijft toch lekkerder!:D

Donderdag(22maart):
Toen ik vanochtend wakker werd had ik erge last van mijn buik. Als iemand mij zocht zat ik op kamer 100. Ik ben inmiddels wel close bevriend met kamer 100! Ik heb een beetje films gekeken, gelezen en geslapen.
Eigenlijk waren Leakna en ik aan de beurt om te koken voor de wekelijkse meeting, maar ik voelde mij zo beroerd dat Leakna samen met Stephen heeft gekookt. Ik moest mijn eigen heerlijke pestoballen laten schieten, voor wat droge macaroni:(.

Vrijdag(23maart):
Vandaag ging het weer wat beter met mijn schijteritus. Ik heb buiten onder boom zitten werken.
De kinderen hebben volgende week een bruiloft van een Italiaanse mevrouw en moesten een dans oefenen. Daar stonden alle kinderen in de tuin te dansen. Geweldig om te zien. Ik kon het niet laten om niet mee te doen en dus stond ik uiteindelijk mee te dansen!

Zaterdag(24maart):
Vandaag ben ik samen met Ellen, Anna-Lieke en Leakna naar Malindi gegaan. De twee meiden waren nog niet eerder op het strand van Malindi geweest en wilde dit graag. We gingen drinken halen bij ons vast tentje op het strand. Daar werkt een jongen die altijd een praatje met ons maakt als wij komen.
Na een uurtje gelegen te hebben op het strand, gingen we lunchen bij Baobab. Ik had een pizza magaritha besteld. Na een tijdje gewacht te hebben kwam het eten. Er bleek een hele lading ui op te zitten. Wat is dit nou weer voor Magaritha? Nam ik de meest simpele pizza om niet teveel zooi erop te hebben, zat er als nog een hele lading ui op. Dus hup terug gegeven aan de ober en ik mocht wat anders bestelen. De andere meiden waren inmiddels al klaar met eten. Snel een halve hamburger naar binnen gestopt en snel naar de Souvenier market. Onze vast tuctuc driver liep met ons mee om een goedkoop winkeltje met spullen aan te wijzen. Dit bleek een dure winkel te zijn en uiteindelijk zijn wij alleen op pad gegaan. Ik was er al is eerder geweest en wist wel een beetje de weg.
Het lijkt op de Utrechtse markt, alleen is dit met alleen maar Souveniers. Iedereen wil je zijn winkel in lokken en iedereen beweert dat hij jou de laagste prijs zou geven. Met een beetje onderhandelen kwamen wij een heel eind. Gewoon zeggen dat je in een andere winkel het voor veel minder heb gekocht en dat we anders daar maar weer heen gaan. Die mensen zijn zo snel om te praten!
We hebben een beginnetje gemaakt met onze souveniers en binnenkort gaan we terug om de rest te scoren!
Het was een gezellig middagje met de meiden!
In de avond heb ik eindelijk de film met Mercy afgekeken!

Nou mensen een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verhaal!

Volgende week 3 dagen op safari! Ik ben heel erg benieuwd!

Salamu!

  • 25 Maart 2012 - 11:22

    Stappie:

    Hee Sjam!

    Wat super, super, super gaaf dat je op safari gaat. Dat zal je inderdaad niet snel nog een keer doen, maar zo bijzonder dat je die kans krijgt. Lijkt me echt super leuk! Zorg dan wel voor 300 accu's, wil wel genoeg foto's kunnen zien.
    Heerlijk om die verhalen te lezen, heb er een koppie pleur bij gepakt. Even pauze van het leren om jouw verhaal te lezen.
    Wat ontzettend Keniaans om te gaan dansen tijdens een voetbalwedstrijd. Is echt het beeld dat ik heb van Kenia, de hele dag door dansen met z'n alle. Wat ik lees uit je verhalen is dat ook echt zo.
    Wel heel fijn dat je inmiddels van de schijterij af bent, dat heb je dan ook weer gehad. Kan je nu weer rustig verder eten en vanaf nu dan hopelijk echt zonder kwaaltjes verder genieten van de tweede helft.

    Vond het trouwens heel erg leuk om even met je te mailen, zei nog tegen Kimmie dat het leek alsof we gewoon zo'n telefoongesprek hadden die we vroeger altijd hadden. Alsof je gewoon in Billytown zat. Maar nee, mevrouwtje zit gewoon aan de andere kant van de wereld een heel ander leven te leiden.
    Wordt tijd dat je hier weer heen komt, zou raar zijn als jij ineens Engels kan enzo... Klopt niet helemaal.

    Mopje! Geniet nog lekker verder!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    Dikke lebber!
    Stappie

  • 25 Maart 2012 - 12:28

    Mama :

    Hoi Moppie,
    Wat heerlijk weer om zo'n lang verslag te lezen!
    Ik val echt van de ene verbazing in de andere!!!! Jij die Pauline helpt met Engelse grammatica. Daar was je vroeger zooooooo dol op :-) !!!!
    Goed dat jullie Mercy af en toe laten ontspannen. Jij weet maar al te goed wat het is om zo erg veel met je school bezig te zijn!
    Wat een bijzondere ervaring in Jua. Ik snap heel goed dat dit ook veel indruk op iedereen gemaakt heeft!
    Heb vanmorgen met Nel gesproken. Zij belde ons zelf op om te vertellen hoe goed het met je gaat en dat we trots op je kunnen zijn! Heb haar uiteraard gezegd, dat we SUPERRRRRRR trots op je zijn. Je bent onze kanjer in Kenia!!!
    Maak je maar niet te druk over de schoolse dingen. Doe wat in je vermogen ligt. Dan komt het heus allemaal in orde. Wat een ontzettend aardige vrouw is Nel!
    Fijn dat je darmen weer werken zoals ze horen te werken. Die ervaring had je toch niet willen missen???? :-)
    Papa en ik gaan zo naar de verjaardag van Laure. Lekker in de tuin zitten daar!
    Geniet aankomende week van de safari! We spreken je weer snel!
    XXXXXXXX mama

  • 25 Maart 2012 - 13:23

    Else:

    Een heeeeeel lang verhaal,maar dat maakt mij niet uit omdat ik een fan van je ben. Weer heerlijk genoten van alles wat je daar meemaakt. De schijteritus is minder zeker gezien de sanitaire omstandigheden daar denk ik, maar dat heb je ook weer overleefd. Als je straks ooit op jezelf gaat wonen dan heb je niet veel nodig. Wassen kun je met de hand en zo heb je meerdere dingen geleerd die het voor jou dan echt goedkoper maken ha ha.
    Pizza is wel jouw favoriete eten daar denk ik, maar ik lees toch wel dat je daar goed eet vergeleken bij de berichten van het begin. Volgende week wordt een heerlijke ervaring denk ik met de Safari. Geniet ervan en maak mooie foto's als herinnering. Dit zal je niet gauw overdoen. Heel veel plezier met de Safari en ik kijk uit naar het verslag hierover.
    Weer heel veel liefs van ons beiden.
    Evert en Else

  • 25 Maart 2012 - 13:26

    Fam Van Ellen:

    He Renee
    Hoezo Lang!!!!!!!
    Wat een gezellige jongensstreken !
    Wat zijn jullie allen toch vindingrijk.
    Na de schijteritus en de rest hoop ik dat dat het laatste is.
    Verder heel veel plezier volgende week op Safari leuk jullie verhalen te lezen kan niet lang genoeg zijn !
    Groetjes uit Sprang

  • 25 Maart 2012 - 13:33

    Claudia:

    Hoi nicht,

    Weer een fantastisch verslag vanuit Kenia, met allerlei details die soms ook wel eens teveel vertellen ;-)

    Veel plezier op safari: dat is vaak inderdaad een "once in a lifetime" ervaring. Geniet ervan, en ik ben benieuwd naar de foto's.

    Groetjes,
    Claudia, Harm & Nienke

  • 25 Maart 2012 - 20:03

    Babs:

    Scheetje is nu wel hele toepasselijke bijnaam he ;-) Kun je dat ook weer afvinken! Wat heb je verder veel gave dingen gedaan! Dat rescue huis lijkt me ook hele gave plek zeg, knap werk.
    Heb je al iets bedacht om de jongens terug te pakken? Lijkt me wel nodig ;-) Super gaaf dat jullie op safari gaan! Ben erg benieuwd!!! Kun je vast voorproeven :) Ohhhh nog maar 13 dagen! Kan niet wachten!!!!!!!!!! Dikke zoen op je lieve bolletje

  • 26 Maart 2012 - 13:11

    Ouders Glenn:

    Hoi Renée

    Wat een super verlag!!
    Je maakt vanalles mee daar en lang leven de wasmaschine in NL.

    Geniet van de Safari is echt zo mooi!!
    Leuk dat jou ouders er over een paar weken ook zijn!!

    Grt,Ad en Nelly

  • 26 Maart 2012 - 19:13

    Bianca:

    hoi meisje wat een verhalen allemaal weer. En daar bovenop nog bevriend met kamer 100 ook.Ik ben laatst op face book gegaan en al je foto's bekeken, echt geweldig!!!!!!!!!.
    Ben erg benieuwd naar de safari verhalen 1 tip plas van te voren ik ben ook een keer op safari geweest en ik moest natuurlijk plassen toen ging er een ranger mee nou geloof me dat plast niet echt relax zo een man met een groot geweer bij je.
    Meid geniet en veel knuffels van ons vieren.xxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 42597

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Stage lopen in Kenia!

Landen bezocht: